慢性腎不全の栄養管理、オメガ3脂肪酸サプリについて

慢性腎不全の栄養管理、オメガ3脂肪酸サプリについて

2019/03/10 慢性腎不全の栄養管理、オメガ3脂肪酸サプリについて

当院では多くの慢性腎不全の犬と猫に対し維持治療を実施しています。

長期の維持を考えサプリメントを使用する事を推奨しておりますが、当院でおすすめしている複数のサプリメントの中の一つオメガ3脂肪酸サプリメント(当院ではアルジェオメガを使用)について情報を掲載します。

カリフォルニア大学 Veterinary Medical Center – San Diego の Sheri Ross, DVM, PhD, Dipl. ACVIM が慢性腎臓病の栄養管理について述べていますが、その中にあるオメガ3脂肪酸の記述を紹介致しますので参考にして下さい。

オメガ-3多価不飽和脂肪酸

腎臓病食に適するオメガ3多価不飽和脂肪酸の至適補充量および オメガ – 3 /オメガ – 6 比については、決定的な数値が確立されていません。

自然発生的な疾患に罹患する犬および猫に、オメガ3多価不飽和脂肪酸を追加補給することの有効性を評価した前向きな臨床試験は未だ実施されていませんが、オメガ3多価不飽和脂肪酸の食事への補充は、実験的に慢性腎不全を誘発させた犬で有益であることが明らかにされています。

飽和脂肪またはオメガ6多価不飽和脂肪酸を豊富に含む食事を摂取した犬と比較して、オメガ3多価不飽和脂肪酸を補充した食事を摂取した犬は死亡率が低く、腎機能に優れ、腎病変および蛋白尿の発生も低く、コレステロール値も低置を示しました。

オメガ3多価不飽和脂肪酸食を摂取した犬では、実際に腎機能が改善され、20ヵ月間の試験期間中、ベースラインを上回る数値を維持しました。

オメガ3多価不飽和脂肪酸を補充した食事を摂取した犬では糸球体硬化症、尿細管間質線維症および間質の炎症細胞浸潤などの病変も減少しました。

少なくともこのような有益性の一部は、抗炎症作用、抗血栓作用および抗酸化作用によりプロスタノイド、トロンボキサンおよびロイコトリエンの産生が変化したために得られたものと思われました。

猫においてオメガ3多価不飽和脂肪酸の投与を裏付ける発表データは、自然発生慢性腎不全に罹患する猫を対象とした後向きの試験 1 件に限られ、この試験ではオメガ3多価不飽和脂肪酸濃度が最も高い食事を摂取した猫が最も長く生存しました。

原文

Omega-3 polyunsaturated fatty acids

The optimum quantity of omega-3 PUFA supplementation and ratio of omega-3/omega-6 PUFA appropriate for renal diets have not been conclusively established. Although prospective clinical trials evaluating the efficacy of additional omeg-3 polyunsatuarted fatty acid supplementation in dogs and cats with naturally occurring disease have not yet been performed, dietary supplementation with omega-3 PUFA’s have been shown to be beneficial in dogs with induced CKD. Compared with dogs fed diets high in saturated fats or omega-6 PUFA, dogs consuming a diet supplemented with omega-3 PUFA had lower mortality, better renal function, fewer renal lesions, less proteinuria, and lower cholesterol levels. In dogs fed the omega-3 PUFA diet, renal function actually increased and remained above baseline over 20 months of study. Lesions of glomerulosclerosis, tubulointerstitial fibrosis, and interstitial inflammatory cell infiltrates were also reduced in dogs fed the diet supplemented with omega-3 PUFA’s. These benefits are thought to accrue, at least in part, by modification in prostanoid, thromboxane, and leukotriene production with anti- inflammatory, anti-thrombotic and antioxidant effects. Published data supporting the use of omega 3 polyunsaturated fatty acids in cats is limited to a single retrospective study of cats with spontaneous CKD in which cats surviving the longest were receiving the diet with the highest omega-3 PUFA concentration.